25 nov 2016

Duisburg (Tervuren)

Don Bosco genezen verklaard

Uitstapjes naar Tervuren Duisburg zijn nooit een strandwandeling geweest en zullen dat meer dan waarschijnlijk ook nooit zijn. Een uit de kluiten gewassen team dat zich graag nestelt in de zeemzoeterige melancholie der veteranen en dat ook duidelijk wil maken aan de bezoekers. Maar enkel een onverlaat zou zich hieraan mispakken want Duisburg laat zich kenmerken door een sterk en talrijk blok achteraan, gecombineerd met snelle en dodelijk spitsen en de voorlinie.

Zelf konden we net een dozijn zielen bij elkaar sprokkelen om de verplaatsing te maken en te proeven van de eerste minuten in de vrieskou. Niet van de minste zelfs, namen als Ceusters, Cuyvers, Teucq, Van Gelder en zeldzame combinaties als Demoen en Robert stonden temidden van weelde gecreerd door grootheden als Castelein, Boon, Robben, Dherde, De Weerdt en dan nog gastspelers na de rust. Neen, een beter topteam voor de zwartste vrijdag van het jaar kan je je moeilijk voorstellen.
Met zulks een weelde is het geen verrassing dat het balbezit de onze was en dat eigenlijk voor de voltallige 70 minuten speeltijd. Alhoewel de overijverige neutrale man die speeltijd wel danig inkorte of stillegde voor vermeende of correcte overtredingen. Interventies die maakte dat de ploeg maar moeilijk in routine kwam en de echt snijdende combinaties uitbleven. Een onvolkomenheid waar de thuisploeg minder last van had. Ze bleven de aanvalsgolven nauwkeurig breken en wisten zelf vlijmscherp uit de hoek te komen. Zo was een dieptepass en een heerlijke volley-schot voldoende om hen, met hun enige echte kans, op voorsprong te trappen. Een klasseflits van een klasseteam.

Hier tegenover plaatsten wij voornamelijk balbezit en snijdende versnellingen die naast werden besloten of hun laatste pass verloren zagen gaan. Als katalysator van dit alles moet toch de naam Gerard vernoemd worden. Zijn acceleraties dienden steeds als voedingsbodem voor enige dreiging en braken de strakke verdedigende linies open. Met zijn grinta spoorde hij menig medespeler aan om zelf tot het uiterste te gaan en voor het saleciaanse vaandel te strijden. Maar meer dan enkele strakke schuivers konden we in de eerste helft niet noteren.

Een schril contrast met het totaalvoetbal dat er op de mat verscheen na de pauze. Al in de eerste 5 minuten maakten we aanspraak op drie loepzuivere goals. Gerard komt na een rush oog in oog met de keeper maar kan het leder slechts nog ternauwernood beroeren waardoor het schot gepareerd werd. Slechts tellen later lag een dubbele 1-2 aan de basis van het horendol spelen van de thuisdefentie. De laatste Robertse tik was jammerlijk onvoldoende precies om in de loop van gerard te passen, anders gegarandeerd de gelijkmaker. Weer enkele hartslagen later poederde een verloren gewaande bal doorheen de zestien maar wederom een correcte voetreflex van de doelwachter die ook deze dooddoener onschadelijk maakt.

Als de schoten van dichtbij niet lukken, komen de kanonnen van langere afstand hun kop boven de haag steken. Wat een parel seg, wat een schoonheid die de luchtmoleculen doorklief. Een bazoeka van een schot die eerst stevig over leek te gaan maar kronkelend zijn weg zocht naar het doel. Trillen en beven, knallen en schallen deed de kreunende deklat wanneer ze het gevaar weert. Benjamin Van Gelder betast zen grijze haren en zag zijn naam net niet vereeuwigd met zulk een zware rechter. Der totalkrieg ist eine tatsache.

Gezwinde grijsaard die op wakkre wieken staag de dunne lucht doorsnijdt, en zonder zeil te strijken altijd vaart voor de wind, en ieder na laat kijken, was ook ditmaal op post. Genadeloos als altijd kregen de saleciaanse nekharen meer stijfheid bij het naderen van het eindsignaal. Een zoveelste poging tot succes wanneer de bal aan de rechterzijde wordt rondgetikt, een parabolische curve zoekt naar het centrum, terug wordt gelegd aan de rand van de zestien en daar zijn grootmeester ontmoet. De man die besliste over verlies of standhouden, onze david en onze goliath, onze teerbeminde heer Ceusters. Hij hield de bal laag, links onderaan, zonder complexen in de trillende netten.
Spannende en propere vertoning de match van deze vrijdag. Met veel noemenswaardige momenten. Gastspelers die van heel Vlaanderen zich verplaatsen om DB te versterken, toekomstige vaders die het pad der dapperen bewandelen en zich van data of berekeningen niet te veel aantrekken, zonen die de schaduw en leemte van de afwezigheid van hun vaders met volkomenheid weten in te vullen en een etalage waarin de tango der blote kontjes wonderlijk weerklinkt.

Als trouwe voetbalfanaat genoot ik en vurig slaat men hart met volle kracht speurend naar meer tafereel, meer koren op het bord voor de molen van voetbalvreugd en zijn papieren wieken die wekelijks hun ommekeer ingaan.

Uw verslaggever ter plaatse,
T.B.