02 sep 2016

Huldenberg (OHR A)

Don Bosco en het schampere schot,

Wanneer een ontmoeting tegen Huldenberg op het programma staat, bevind je jezelf beter in topconditie met een vizier van een arend en kasteelmuren als torens zo hoog. Huldenberg wist ons al van een zege te houden sinds 2010-2011 en dat mooi palmares hebben ze deze week nog wat extra glans gegeven.

Niet dat je kan zeggen dat we kansloos de broek van onze enkels moesten opschrapen, integendeel. De eerste helft van de match was eigenlijk de onze. Prima steekbal van Teucq bracht Vincent alleen in contact met de keeper maar een buitenspelschim ontspande de boog en het schot verloor zijn doeltreffendheid. En toen waren we eigenlijk nog maar 5 minuten ver. Wat later kreeg ook Ruben een 1 op 1 situatie die niet verzilverd werd. Als de bezoekers dan een snelle inworp doorvoeren, wordt Wim droogjes gestift en moesten we uit de loopgraven op achtervolging.

Net dat bleek verschroeiend moeilijk. De ploeg zette onvoldoende druk op de tegenspelers waardoor er te gemakkelijk uitverdedigd werd en we onze grip verloren. Als orks op de muren van Helms Deep kwamen we collectief te kort en geen buskruit dat ons een doorgang kon verschaffen. Neen, het moest gezegd, Huldenberg was op haast alle vlakken beter en we werden overklast. Hun tweede tegendoelpunt was dan ook geen gelukstreffer. Meer nog, Wim had eigenlijk al tweemaal een gemaakte parel uit de netten weten te vissen. Misschien wel de Saleciaan die het meest met zijn talenten voor de ploeg speelde.

Neen, het tafereel van deze vrijdag stemt me niet dra euforisch. Er waren weinig ingredienten aanwezig die we kunnen destilleren en meenemen naar de volgende matchen. Het moet wel gezegd dat we na een sterke eerste 20 minuten, ook een goed laatste kwartier speelden (de optimist spreekt, de realist zou waarschijnlijk eerder met 10 minuten instemmen). Met wel hoge pressing en doordrukken ook in het middenveld en achteraan. De tegenstander, gedwongen in tijdsnood en snellere balcirculatie kwam er toen minder uit. Met die kanttekening dat de 0-2 al pronk en er eigenlijk van moeten of druk voor zij uit Huldenberg maar weinig sprake meer was.

Zoals dus de twee laatste jaren scheepsrecht bleek, is ook dit jaar gestart met een stevige valse noot. Eentje die we volgende week hopelijk weten recht te trekken met de juiste mentaliteit, een hart voor de ploeg en het vertier dat een vrijdagavond zou moeten kenmerken. Tegen linden na zeven maanwendes, een ploeg waartegen enkel de steenbok der geiten zich nog een nederlaag herinneren kan. Genoeg geschreven, laat vrijdag de bal maar spreken.

Uw verslaggever,
T.B.