03 jun 2016

ETENTJE

De speech zoals oorspronkelijk geschreven:

Heren,

Begin dit seizoen hebben wij miserie gezien. Na 16 tegendoelpunten in amper 3 matchen waren we afgeschreven, vergruisd en bedankt voor bewezen diensten. Criticasters en bilboards maakten gehakt van alles waavoor wij als volbloed salecianen staan. Dat we niet meer konden verdedigen, dat scoren een onmogelijkheid was, dat aanvallen als mes door Saleciaanse boter sneden en de tegengoals sneller vielen dan de welwillende dames voor onze ogen.

Het waren moeilijke tijden waarin we ons hachje steeds opnieuw moesten redden. Overwinningen werden zelden opgevolgd en de nederlagen vlogen ons om de oren. En tegen kerst stond er een schamele 18 op 57 achter onze naam. Cijfers die ons deden blozen en dus zochten we naar een oplossing, een herbronning, een wederopstanding van het Saleciaanse bloed en al waar het voor staat. En geloof mij, opgestaan zijn we.

Want Don Bosco is dit seizoen verrezen. Don Bosco is rechtgekomen en als een fenix doorheen het tweede deel van het seizoen geparadeerd. De cijfers die we kunnen voorleggen doen zelfs de grootste tegenstanders sidderen en beven.
Na nieuwjaar heeft don bosco slechts 1 thuismatch verloren, dus zij die beweren dat de saleciaanse horde op manke poten staat, laat hen naar Bruineveld komen! Na nieuwjaar kregen wij thuis slechts om de 44 minuten een goal tegen, dus tegen zij die beweren dat onze netten gewillig als matrassen zijn, laat hen naar Bruineveld komen! In 2016 wisten wij thuis om de 17 minuten te scoren, dus voor zij die onze aanval niet vrezen, laat hen naar Bruineveld komen! Meer nog, niet alleen thuis maar ook buitenshuis wisten wij dit kalenderjaar 12 van de 17 matchen te winnen. Dus voor zij die geen tegenstander schromen, laat hen tegen Don Bosco spelen!

Cijfers zijn verschroeiend, allesvernietigd haast. Monogrammen van een kampioenenploeg zijn het, zonder twijfel. Koortsachtig wordt er door menig tegenstander gezocht naar het waarom, het vernuft dat achter deze remonte zit. Ik kan u dat vertellen vrienden. Tesamen met u, was ik daar, op de eerste rij, en maakte ik mee wat ons typeert, wat ons groot heeft gemaakt.
Met de energie, het geloof en de toewijding die wij op vrijdagavonden naar onze ploeg meebrengen verlichten wij ons team en alles errond. Met die ingesteldheid, mijn vrienden, verlichten wij de wereld. Want teamgenoten, wij vragen niet wat Don Bosco kan betekenen voor ons, maar wij vragen wat wij kunnen betekenen voor Don Bosco.

Het is die overgave, die devotie die ons kracht geeft, die wind langs onze vaandals jaacht en maakt dat wij als een gevleugelde eenhoorn doorheen dit seizoen vliegen. Met die wind in de zeilen kan geen storm, geen orkaan ons stoppen.
Tesamen zetten wij koers naar de grootsheid.
Tesamen kerven wij onze namen in de stenen geboden voor al de toekomstige generaties om te aanschouwen.
Heren, ik sta hier vanavond voor jullie en besef, ‘ik sta voor iets moois’.
Met de kracht die wij bezitten kunnen we elke tegenstander verslaan en in het volgende seizoen zal heel Vlaanderen dat geweten hebben.

Bedankt.