06 nov 2015

Sparta Haacht

Funest Don Bosco

Na een weekje krabben voor voldoende volk mochten we deze vrijdag rekenen op veertien aanwezige volbloeden. Dan de kleedkamer delen met een andere ploeg staat garant voor gezelligheid en spitsvondigheden. Wat het ook wezen mag, we kwamen er strak en gefocust mee aan de aftrap.

Vooreerst een primeur deze vrijdag, een nieuw team die we thuis mochten ontvangen. Onverwachte plotwendingen en driedimensionale karakters maakten dat kalenders vrijkwamen jedoch snel zichzelf weer vervolledigden met nieuwe taferelen en ongekende, maagdelijke bronnen. Hun naam is dan nog een van de grootsten uit ons repertoire: sparta haacht.

Spartanen, daar sollen ze normaalgezien niet mee. Maar dat is dan buiten het openingskwartier van Don Bosco gerekend. We sneden erdoor als mes door de boter en onze voorsprong stond sneller op het bord dan de val van troje. Het vernuft zat hem niet alleen in de propere afwerking in de linker bovenhoek buiten bereik van de doelwachter, nota bene van onze gelegenheidsspits die na lange winters en verkleurde bladeren nog eens zijn voetbalveters wist te knopen. Neen, het vernuft zat hem in die laatste pass. Keurig van snelheid, lukratief van richting maar bovenal heerlijk geniepig. Door de beentjes van de verdediger baant de bal zich een weg, de spartanen met de billen bloot.

Maar elk geletterd individu weet dat wanneer onze talrijke pijlen de zon zullen verblinden, de spartanen zullen verder strijden in de schaduw. En eren wie eer toekomt, dat deden ze. We kregen aanvalsgolf na aanvalsgolf te verwerken. Dus trokken we een dijk met golfbrekers op, iets waar we ondertussen hoogleraars in zijn. Onze muur stond sterk, stevig verankerd en rustend op gekende grootmeesters. Toch verschenen er hier en daar barstjes ten gevolge van de aanhoudende druk.

Uiteindelijk zijn we het nog zelf die de stenen naar beneden haalden. Een onvakkundig oordeel van de verdediger dwingt de keeper tot het accepteren van een terugspeelbal. Wanneer die zelfde onverlaat wat later zijn muur zeer vakbekwaam opstelt, is het verbijstering en ontstentenis alom wanneer de bal langsheen de muur in de netten verdwijnt. En alsof dat nog niet genoeg is, doet een spijtige ingreep de bal in de tweede helft nog van richting wijzigen waardoor we eigenlijk de meeste doelpunten op onze naam mochten schrijven.

Alhoewel de bovenstaande bloemlezing wat kruidig een fleurige schijn over onze nederlaag werpt, moeten we niet onder stoelen of banken steken dat die haachtse spartanen verdiend zijn komen winnen op ons bruin veld. Onze balcirculatie moest sneller, preciezer, de druk moest totaler zodat we iets dat op grip zou lijken, konden krijgen op de match.

Dus volgende week moet het beter. We zitten nog met een megalomaan gat in onze statistieken en dat is na deze vrijdag enkel groter geworden. Alle mannen op dek, zeilen hoog en voorwaarts. Totalfussball, laten we stoppen met het te prediken en starten met de etalage ervan, volgende week vrijdag, be there or be square.