13 dec 2013

VK Wijgmaal (Linden)

Don Bosco stagneert

We stonden deze vrijdag met de rug tegen de muur. Door de vier (!) nederlagen op rij was een vijfde uitschieter niets anders dan een catastrofe geweest. Een ontslagen voorzitter, een afgedankte trainer, het zou allemaal realiteit zijn na de meeste nederlagen op rij ooit. Het was dan ook al van 2008 geleden dat Don Bosco nog eens vier keer achter elkaar verloor.

Maar de opstelling deze vrijdag verraadde kwaliteit en zelfkennis. Er werd wijselijk gekozen voor een sterke basis die zorgvuldig met de juiste pionnen werd afgewerkt. Hierin vielen vooral de terugkeer van Jeroen en Jo in de centrale as op, ze speelden beiden dan ook een dijk van een wedstrijd. Een lofdicht voor onze gastspeler is ook op zijn plaats. In de goal, op het veld, Dries heeft er maar weinig moeite mee en toont zich flexibel en vol klasse. Met al de vakantiegangers en geblesseerde traanjanetten is een vervanger als Dries een zeer graag geziene gast.

In de eerste 35 minuten voelden we dat we intrinsiek beter waren. Onze wendbaarheid en fysiek vermogen was hoger dan die van de bezoekers waardoor we af en toe dreigend konden uithalen. Het venijn zat hem echter in onze eigen onkunde of nonchalance. Door slecht terug te spelen op het middenveld werd de bal onderschept en met een mooi lob afgewerkt. Wat later krijgen we hetzelfde cadeau met een terugspeelbal die niet op onze snelle Ruben had gerekend.

De tweede helft vertoonde hetzelfde spelbeeld. Een verdedigende flater wees ons weer op achtervolgen aan. Maar met Ruben als dirigent in de spits, verzilverden we onze drie punten. Al moet gezegd dat de tegenstanders enkele raszuivere goals lieten liggen.

Indien de overwinning u tot juichen aanzet, neem ik de tijd u enthousiasme te temperen. Deze driepunter kan niet aanzien worden als de ommekeer, dat maakte de eerste helft wel duidelijk. Er zat te veel afval in ons spel dat door een meer capabele tegenstanders genadeloos zou zijn afgemaakt. Onze passing kwam niet aan en er was te weinig overzicht en balcontrole. In de tweede helft ging dat misschien iets beter maar kwam een gebrek aan kalmte in de zestien boven, waardoor enkele van onze kansen de nek werden omgewrongen. Dan zwijg ik nog over de kansen die bleven liggen voor de bezoekers. Jeroen in de goal kon zijn ogen niet geloven dat het dat schot en die kopbal effectief kon pakken.

Tijdens de rust werd gesproken over het dichtmetsen achteraan. Onze frans opperde nog attent dat je daar eerst stenen voor nodig hebt. Naar mijn mening is de basis alvast gelegd deze vrijdag maar we zullen tegen de derde wereld constateren of die voldoende is om op verder te bouwen. We hebben al wat over ons heen gekregen de voorbije maand maar als je geschoren wordt, moet je stilzitten.

Uw verslaggever ter plaatse, V.R.