24 sep 2010

Derde Wereld Boys

Derde Wereld Boys vs Don Bosco, altijd een geladen derby met twee ploegen die voluit voor winst gaan. Ook dit jaar was dat niet anders.

De wedstrijd zelf zat de eerste helft goed dicht. Van echte grote, uitgespeelde kansen was er geen sprake. Daarvoor stonden de twee verdedigingen op een te hoog niveau te acteren. Don Bosco kon rekenen op een fantastisch centraal duo gevormd door Jeroen en Marc. Er werd keurig weggewerkt, beheerst teruggspeeld naar Wim, mooi breed gelegd op wouter of Luc. De acties moesten gemaakt op het middenveld en de schoten kwamen dan ook vanuit de tweede lijn. Bij de 3WB resulteerde dit vooral in vrije trappen die naast vlogen of vakkundig gered werden door Wim. Zelf hadden we al snel de achillespees van onze tegenstander gevonden. nl. hun keeper. Het motto werd dan ook: 'een beetje ruimte = knallen'. Robbe en Vincent kwamen al twee keer dicht bij de openingstreffer door slechte en onzekere tussenkomst van de thuiskeeper.

Tegen het midden van de eerste helft kreeg het middenveld greep op de match. Na een mooie kruisende looplijn van Vincent, krijgt hij de bal aangespeeld. Man uitkappen en knallen op doel. Het schot was een draak, een rotte appel in de mand, gewoonweg DB-onwaardig. Vol verontwaardiging en misnoegendheid over zijn eigen onkunsten draait Vincent zich vloekend om en verontschuldigd hij zich tegen ploegmaats. Rudy, die voor de gelegenheid een zeer degelijke match links op het middenveld aan het spelen was, sust met de woorden: 'dat moet je doen Vincent, goed geprobeerd, kijk voila het is zelfs goal!'. Vincent draait zich vol ongeloof om en ziet hoe peter met een glimlach terugwandelt. Zoals het een echte spits past, was sluwe Peter het schot gevolgd en profiteerde hij van een slechte controle van de keeper. Niet geheel onverdiend werd de nul van DB weggewerkt.

3WB reageerde met een offensieve 15min voor het rustsignaal. Daar kwamen een paar kopkansen uit maar het echte gevaar werd de kiem ingesmoord door de muur die DB achteraan had opgetrokken.

Tijdens de tweede helft werd er wat harder gespeeld, meer tackels, niet altijd even zuiver, en ook de woordwisselingen bleven niet lang uit. Maar zoals het de 3WB past, werd er nooit over de schreef gegaan en steeds na de tackle werd de tegenstander terug rechtgetrokken. Er werden wel meer kansen genoteerd. Zo kon DB een zucht van opluchting maken wanneer het schot van 3de wereld boy Ben maar net voorlangs ging. Wanneer Wim iets later een prachtige redding op een schot van in de zestien maakt, wisten we dat we onder lagen. Net toen viel de verlossende 2-0. Toch een mooie goal, niet zozeer door de gedetailleerde afwerking maar vooral door het mooie passenspel dat aan de goal vooraf ging. Na enkele stationetjes op het middenveld kaatst matthias de bal in de loop van Vincent. Deze maakt een laatste conrole en plaatst hem daarna keurig gekruisd in de linker onderhoek. 2-0 en de match was gespeeld.

Het laatste kwartier stond DB niet echt stevig in de schoenen. We lieten 3WB te veel komen en konden vooral vooraan de bal niet bijhouden. Met dank aan de knallende verdediging hielden we toch vrij vlot de nul. Zoals marc mooi noteerde op de site: Het was een heerlijke match.